weboldal

Mennyibe is kerül egy honlap?

Az internet hétköznapokba való beférkőzésével ezt a kérdést egyre többen teszik fel maguknak nap, mint nap. Azok az emberek, akik nem jártasak az online világban, esetleg a számítástechnikában, joggal várnának erre kérdésre egy konkrét választ, hiszen ha egy klasszikus terméket szeretnénk megvenni, akkor erre a kérdésre egyenes választ kapunk egy ár formájában. Egy honlap készítés azonban sokkal árnyaltabb a kérdés, így azoknak is, akik egy pontos árat szeretnének hallani válaszul, azt kell feleljük erre a kérdésre, hogy “Attól függ…”.

Ennek a cikknek a célja, hogy egy nem szakmabeli embernek közérthető formában elmagyarázza, miket is kell figyelembe venni, mikor egy honlapot szeretnénk készíttetni magunknak. Milyen árakra számítsunk és ezek az árak mit tartalmaznak. Egy weboldal költségeit két csoportra tudjuk sorolni, az üzembe helyezésig felmerülő költségek és az üzemeltetés költségei. Az üzemeltetés költségeinek túlnyomó többsége a SEO (Search engine optimization) kategóriájába tartozik. Erre ebben a cikkben nem térünk ki, hiszen itt a weboldal üzembehelyezésének költségeivel foglalkozunk. Haladjunk az egyszerűbbtől a bonyolultabbak irányába. 

Domain név

Első lépésben el kell döntenünk, hogy mi is legyen az internetes címe (domain neve) az oldalnak, amit létre szeretnénk hozni. (Például: www.kisautokboltja.hu). Ehhez meg kell vásárolnunk ezt a domain nevet. Egyesekben itt már fel is merülhet a kérdés, miért van erre szükség? Mivel az internet egy számítógépes hálózat (pontosabban annak indult), ezért minden műveletet számítógépek végeznek rajta. Sajnos a számítógép nem ért az ember nyelvén, ezért kénytelenek vagyunk számokkal kommunikálni vele. Tehát valahol a hálózat által elérhető helyen tárolnunk kell, hogy a www.kisautokboltja.hu ember által értelmezhető domain névnek, mi a számítógép által értelmezhető változata (ip címe).

Egy domain név mindig egyedi, tehát nem létezhet belőle még egy ugyanolyan, valamint az annak megfelelő számítógép által értelmezhető ip cím is egyedi. Ezeknek a címeknek a tárolását, karbantartását, stb valakinek el kell végeznie, tehát mikor egy szolgáltatótól megvásárolunk egy domain nevet, akkor ennek az árát fizetjük meg. A gyakorlatban mikor megnyitjuk a böngészőt és beírunk egy internetes címet, akkor a böngésző megkeresi azt a szervert, amelyik megtudja mondani, hogy az általunk keresett címnek, mi a számítógép által is értelmezhető változata. Mikor ezt megkapta, akkor a hálózaton már azonosítani tudja, hol is keresse az információkat, amiket be kell töltenie. Jelenleg egy .hu végződésű domain nevet, mely még nem foglalt, körülbelül 1.000-2.000 Ft/év költségen tudunk megvásárolni. Mondhatni, hogy ez a költség szinte elhanyagolható.

Tárhely

A domain megszerzése után vásárolnunk kell egy tárhelyet. Egy honlap is fájlokból áll, és ezeket a fájlokat egy számítógépnek tárolnia kell, mint ahogyan otthon a saját gépünkön tároljuk a saját fájljainkat. A különbség annyi, hogy egy weboldal fájljait interneten keresztül el kell tudnunk érni. Pontosan ezt a nyilvános elérhetőséget biztosítja egy tárhely szolgáltató. A tárhely egy olyan számítógép (szerver), amely interneten keresztül elérhető és tárolja a honlaphoz szükséges adatokat (fájlokat, képeket, videókat, adatbázist, stb…). Egy tárhely 1.000-20.000 Ft/hónap költséggel bír. Egy bemutatkozó oldal (landing page), webshop/webáruház, céges oldal, esküvői honlap készítés az egyszerűbb oldalak közé tartoznak. Ezekhez elegendő a havi 3.000-5.000 Ft-os kategóriájú tárhely.

Weboldal felépítés

Az első két lépéssel összeállt az infrastruktúra, ami szükséges egy honlap üzemeltetéséhez. Nincs más hátra, mint maga a honlap készítés. Ez a lépés a legköltségesebb, hiszen ez igényli a legtöbb munkát, pontosabban jóformán csak ez a lépés igényel munkát. Egy weboldal készítésének az árát sok tényező befolyásolja. Az árak körülbelül 70.000 Ft-tól indulnak és a határ a csillagos ég. Azt megjegyezzük, hogy ez az ár nem tartalmazza az előzőekben felsorolt (domain név, tárhely) árakat.

Mikor kiválasztunk egy céget/vállalkozót honlap készítés céljából, akkor kezeljük mindig fenntartással, aki 30.000-40.000 Ft-ért vagy kevesebbért vállalja a munkát. Ez nem azt jelenti, hogy ennyi pénzért esetleg ne végezhetne valaki minőségi munkát, de egy teljesen új weboldal elkészítése (még ha egyszerű oldalról is van szó) igényel három-négy napot. Ilyen árak mellett nem tud jövedelmező lenni a szolgáltatás. Az esetleges átverések és visszaélések elkerülése végett, mindig kérjünk lehetőleg minél részletesebb árajánlatot, sose fizessünk szerződés aláírása előtt és előre sose utaljunk teljes összeget.

Visszatérve az árazás kérdéséhez bontsuk le részletesebben mit is tartalmaz ez a 70.000 Ft-tól kezdődő weboldal készítési díj. Sok esetben a megrendelőnek nincs elképzelése arról, hogy milyen képi világot valósítson meg az oldal. Ebben az esetben a készítőnek meg kell álmodnia, milyen színvilág illik az oldal tartalmához, a céghez, a termékekhez és ez alapján megtervezni a vázlatot. Nagy terhet tud levenni a készítő válláról a megrendelő, ha ezeket minél pontosabban tudja definiálni, hiszen annál kevesebb webdesign feladat hárul a kivitelezőre. Ebben a szakaszban történik a színvilág megalkotása, a logó, a szlogen, az imázs kialakítása. Tehát ez a weboldal készítés legkreatívabb lépése.

Reszponzivitás (az-az a képernyőhöz igazítás)

Ha a design elkészült és mind a megrendelő, mind a kivitelező részéről jóvá lett hagyva, akkor következhet a design tervek kódba ültetése. A szakma ezt a szakaszt sitebuild-nek nevezi. Laikus emberek is biztosan hallották a HTML kifejezést. Ez egy böngészők által értelmezett leíró nyelv, amivel meg lehet mondani a számítógépnek, hogy a weboldal melyik részére szeretném elhelyezni a menüt, a képet, a szöveget, egyáltalán azt, hogy az oldal tartalma milyen elrendezést kapjon. Az elrendezéssel párhuzamosan a weboldal színvilágát, betűtípusait, vagyis a stílusát, egy úgynevezett CSS stílus nyelvvel állítja be az oldal készítője.

A weboldal készítés ezen szakasza 20 évvel ezelőtt lényegesen kevesebb munkát vett igénybe, hiszen létezett körülbelül két böngésző és nagyjából három monitor méret. Az elkészített kódot elég volt két böngészőn tesztelni, valamint a monitorfelbontások keskeny skálája miatt a design-t nem kellett szélsőséges felbontásokra is felkészíteni. Manapság a helyzet teljesen más. Az okos telefonok kis kijelzőjétől kezdve, a tableteken át, a laptopokig, valamint még tovább az asztali számítógépek monitorán át a TV méretű monitorokig egy weboldalt mindenféle felbontásra fel kell készíteni.

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az okostelefonok és tabletek nézetei állók és fekvők is lehetnek. Böngészők terén ma létezik Google Chrome, Safari, Mozilla Firefox, Internet Explorer, hogy csak a közkedveltebbeket említsük, valamint ezek okostelefonra és tabletre írt változatai is. Egy kívülálló azt hinné, hogy ezen böngészők teljesen egységesen működnek, a valóság viszont nem ez. Ugyanazt a HTML és CSS kódot két böngésző egyáltalán nem biztos, hogy ugyanúgy értelmezi. Sőt ugyanannak a böngészőnek az asztali számítógépekre és okostelefonokra írt változataiban is lényeges különbségek vannak. A webdesign szakma legidőigényesebb részét ezen különbségek kezelése teszi ki. 

Funkciók

Ha sikerült az oldal optimális lekódolása, akkor már vizuálisan megjelenik előttünk, esetlegesen némi animáció is található rajta, valamint pár link is működik, de még funkcióink nem léteznek. Ha az oldal valamilyen online szolgáltatást nyújt és nem csak információt oszt meg, akkor további feladataink vannak. Egy webáruháznál például tudnunk kell bejelentkezni, a kosarunkhoz árut hozzáadni, azt megrendelni és fizetni. Ezeket csupán CSS és HTML segítségével nem tudjuk véghez vinni. Egyes funkciókat meg tudunk valósítani JavaScript-tel, ami egy böngészők által ismert programozási nyelv. Ilyen funkció lehet a kosárhoz való hozzáadás. De rengeteg funkciót kénytelenek vagyunk a szerverre bízni, vagyis itt már újabb programozási nyelvek, valamint adatbázis nyelvek jönnek szóba. Jelenleg nagyon elterjedt szerver oldali programozási nyelvek a PHP, Java vagy a Microsoft .NET keretrendszeréhez tartozó ASP.NET. Adatbázisok esetén pedig nagyon elterjedtek az SQL különböző változatai pl. MySQL, MSSQL.

Beszéljük meg kicsit részletesebben a fenti technológiák létjogosultságát. Egy webáruház esetében egy termékhez tartozó árat, valamint az árak kiszámolásának funkcióját mindenképpen szerver oldalon kell elvégeznünk, hiszen ha nem ott tesszük, hanem JavaScripttel a böngésző oldalon, akkor egy hozzáértő ember könnyedén változtat a kódon és 50.000 Ft helyett egy forintot fog fizetni és ugyanúgy megkapja a terméket/szolgáltatást. Ilyen és ehhez hasonló példák ezreit lehetne felsorolni, miért is kell szerver oldalon megvalósítani bizonyos funkciókat. Ugyancsak a szerveren kell tárolni az adatokat, ha halmozott adattárolásról van szó. Például regisztrált ügyfelek adatainak a tárolása, a webáruházban megvásárolható termékek listája, azok árai. Ezekhez adatbázis ismeretre és annak kezelésére van szükség.

Összefoglalás

Összességében tehát a domain és a tárhely után meg kell álmodni az oldal kinézetét és imázsát, azt CSS és HTML segítségével böngésző által is értelmezhető formába kell önteni. Bizonyos mértékű funkcionalitást és dinamizmust lehet JavaScript segítségével létrehozni, a komolyabb funkciókat szerver oldali programozási nyelvvel megvalósítani és az adatokat adatbázisban tárolni. Ezeket a technológiákat a legrosszabb weboldal készítőnek is ismernie kell, különben egy komolyabb weboldalt már nem tud megvalósítani. Reméljük a laikus olvasókat sikerült közelebb vinni ahhoz, hogy egy honlap készítés milyen nagyságrendű árakat jelent és ezek az árak mit is tartalmaznak pontosan.